Ředitel základní školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí výchovná poradkyně, školní metodik prevence a koordinátor inkluze. Činnost školního poradenského pracoviště se uskutečňuje také ve spolupráci s třídními učiteli, vychovatelkami a asistenty pedagoga. Uvedení pedagogičtí pracovníci se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.
Cíle školního poradenského pracoviště
- poskytování kvalitních poradenských služeb žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům
- zlepšení sociálního klimatu školy
- práce se všemi subjekty školy i s dětmi, které nemají problémy, a vytváření široké základny preventivní činnosti
- vytváření programů prevence rizikových forem chování
- zajištění péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšnou integraci dětí se specifickými vzdělávacími potřebami
- řešení problémů spojených se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o děti s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky
- prohlubování spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními
Výchovný poradce
Mgr. Alena Janoušková
Výchovný poradce je pedagog, odborně připraven pro výchovné poradenství, který pomáhá při řešení výchovných otázek, věnuje zvláštní pozornost poruchám dětí z hlediska pedagogické, psychologické a sociální normy, jejich zjišťování, prevenci a nápravě.
- Spolupracuje se školním metodikem prevence.
- Spolupracuje s rodiči nebo zákonnými zástupci dítěte.
- Pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování problematických žáků, dává návrhy na další péči o tyto žáky.
- Pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření.
- Spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, speciálním pedagogickým centrem a střediskem výchovné péče.
- Předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků.
- Účastní se výchovných komisí.
- Průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky.
- Metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů v třídních kolektivech.
- Podílí se na realizaci preventivních programů školy a pomáhá při jeho vytváření.
Školního metodik prevence
Mgr. František Flemr
Oblasti působení
- nezdravé vztahy v kolektivu třídy a mezi žáky školy, které mohou vést k šikaně a kyberšikaně;
- záškoláctví a prevence školního neúspěchu;
- vandalismus, krádeže, ničení osobních věcí žáků ve škole;
- fyzické a psychické ubližování a slovní napadání žáků ve škole, agresivita;
- prvotní prevence žáků 1.stupně / kouření, alkohol, závislost na počítači /
- projevy rasové a menšinové intolerance;
- poruchy příjmu potravy, sebepoškozování;
- domácí násilí a sexuální zneužívání;
- … a další problémy ovlivňující vzdělávání a výchovu žáků.
Hlavní kompetence metodika prevence
- Ve spolupráci s pedagogickým sborem školy tvoří preventivní strategii primární prevence ve škole a každoročně preventivní program školy, plánuje, popř. realizuje konkrétní preventivní aktivity pro jednotlivé třídní kolektivy;
- koordinuje realizaci všech aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších rizikových projevů chování, např. rasismus a xenofobie, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti;
- metodicky vede pracovníky školy v oblasti rizikových projevů chování (vyhledávání problémových projevů chování), koordinuje jejich další vzdělávání v oblasti prevence;
- vede písemné záznamy o projevech rizikového chování žáků na škole, eviduje navržená a realizovaná opatření, shromažďuje odborné zprávy a informace o žácích v péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování žáků;
- ve spolupráci s třídními učiteli vyhledává žáky s riziky, monitoruje varovné signály
- žákům i jejich zákonným zástupcům poskytuje poradenství o problematice rizikových projevů chování, o možnostech řešení, poskytuje kontakty na spolupracující instituce;
- koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku rizikového chování žáků.
Koordinátor inkluze
Mgr. Alena Janoušková
- Monitoruje tvorbu a vyhodnocování IVP a PLPP žáků
- Koordinuje aktivity podporující osvětu inkluzivního vzdělávání
- Iniciuje v případě potřeby vícestranné schůzky (s rodiči, speciálním pedagogem, asistentem pedagoga, s ostatními pedagogy, s OSPOD, s PPP a SPC apod.)
- Vytváří podporu inkluzivního školního klimatu a inkluzivního vzdělávání;
- Spolupracuje s ostatními členy pedagogického sboru
- Vytváří společně s vedením školy a dalšími relevantními osobami koncepci rozvoje inkluzivního vzdělávání ve škole
- Mapuje aktuální stav kompenzačních a didaktických pomůcek a navrhuje jejich doplnění s ohledem na potřeby žáků s SVP
- Spolupracuje s ostatními pedagogickými pracovníky v rámci inkluzivního vzdělávání (inkluzivní strategie, principy, vhodné metody apod.)
- Provádí návrh změn podporující inkluzivní vzdělávání a vyhodnocení úspěšnosti zaváděných změn
- Provádí identifikaci, pojmenování a vyhodnocení případných „bariér“ inkluzivního vzdělávání na škole